Mindful koffie drinken in 10 stappen

Start je dag goed door in alle rust te beginnen met deze mindfulness oefening. Het duurt maar 5 minuten. Het enige wat je nodig hebt is een kop koffie, of thee, of iets anders te drinken. In de opdrachten gebruik ik het woord koffie, maar pas het aan naar je eigen situatie.

In vijf minuten ontstressen!

1. Pak je kop koffie met twee handen vast.
2. Kijk naar je kop koffie alsof je nog nooit een kop koffie hebt gezien. Wat zie je allemaal? Welke kleur heeft het? Hoe ziet de substantie eruit?
3. Doe even je ogen dicht en voel hoe de warmte van je kop koffie je handen binnenstroomt. Is je kopje zwaar? Of licht? Merk je verschil als je je kopje stevig vasthoudt, of juist wat losser?
4. Houd je kopje koffie eens bij je oor. En beweeg het langzaam en voorzichtig. Hoor je iets? Ook als je niks hoort is dat prima, dan is er gewoon even niks.
5. Breng je kopje koffie naar je neus. Ruik je iets? Zo ja, wat? Probeer de geur van de koffie te omschrijven.
6. Krijg je al trek in de koffie? Hoe voel je dat in je lichaam? Loopt het water je al in de mond?
7. Neem een slokje koffie, maar slik het nog niet gelijk door. Beweeg de koffie door je mond, zodat je het goed kunt proeven. Wat proef je precies? Hoe voelt dat, die slok koffie in je mond? Op welke plek van je tong proef je de koffie het beste?
8. Slik dan de koffie door en probeer de slok zo lang mogelijk na te gaan in je lichaam. Voel het glijden langs je keel, je slokdarm, zo je maag in.
9. Herhaal deze stappen keer op keer, net zolang tot je koffie op is.
10. Wat merk je nadat je deze oefening hebt gedaan? Ben je rustiger geworden? Ben je meer gefocust? Voel je minder onrust? Is je ademhaling rustiger? Of merk je niet zoveel?

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring. Laat je het me even weten?

Ben je benieuwd naar andere mindfulnessoefeningen? Neem dan gerust contact met me op. Ik leer je ze graag aan!

Delen: